Slaapoefentherapie

Kom je moeilijk in slaap? Wordt je ‘s nachts vaak wakker? Lig je te piekeren en te woelen? Wordt je te vroeg wakker? Voel je je niet uitgerust overdag? Of wil je misschien je slaapmedicatie afbouwen?

Wanneer slapen niet meer vanzelfsprekend is, kun je je zorgen maken. Af en toe slecht slapen is geen reden tot zorg, maar als je er vaker mee te maken krijgt merk je hiervan op den duur de gevolgen van. Gelukkig kun je hier iets aan doen. Als slaapoefentherapeut probeer ik je te helpen inzicht te krijgen in de oorzaken van jouw slechte nachtrust, want beter slapen kun je leren. Je leert wat gezond slaapgedrag is, hoe je je beter kunt ontspannen hoe je piekeren kunt verminderen.

Beter slapen in 5 stappen

Als slaapoefentherapeut begeleid ik je in vijf stappen naar een betere nachtrust.

1. Slaapintake

Via een 24-uursanalyse, bespreek je met mij de ernst en de aard van je slaapprobleem. Je krijgt uitleg over de drie aspecten die de kwaliteit van de nachtrust bepalen: bioritmiek, slaapdruk en arousal (het alertheidsniveau van lichaam en geest). Na de intake ga je naar huis met de eerste praktische slaapadviezen.

2. Slaap-waakkalender

Je gaat zelf aan de slag met het vastleggen van je slaap-waakpatroon en de eerste slaapadviezen. De eerste verbetering kan zich hier al aandienen. Maar let wel: verbetering vraagt vanaf deze eerste fase zelfdiscipline en doorzettingsvermogen. Gelukkig is het voor een goed doel: beter slapen.

3. Behandelplan

Aan de hand van het intakegesprek en de slaap-waakkalender wordt een individueel behandelplan opgesteld. Hierin vind je:

– de behandeldoelen
– uitleg over het waarom en de opbouw van het behandelplan
– uitleg over de praktische oefeningen
– toepassing van cognitieve gedragstherapie

4. Verbeterfase

Onder intensieve begeleiding worden de aspecten die de kwaliteit van je nachtrust bepalen (bioritmiek, slaapdruk en arousal) zodanig verbeterd dat je weer goed slaapt. Het behandelplan dat hierbij de leidraad is, zal in het verbeterproces waar nodig worden bijgesteld.

5. Afronding

Na gemiddeld 5 tot 10 behandelingen wordt de balans opgemaakt. Uiteraard is een positief behandelresultaat het streven​. Je krijgt een aantal laatste tips om dit resultaat ook in de toekomst stabiel te houden.

Verwijzing en vergoeding

Je kunt met én zonder verwijzing door de huisarts slaapoefentherapie volgen. In beide gevallen kan je de therapeut bellen of mailen voor het plannen van een intakegesprek. De behandeling van slaapproblemen wordt door de zorgverzekeraars vergoed vanuit de aanvullende verzekering, uit het pakket oefentherapie. Wil je meer weten over slaapoefentherapie, neem dan gerust contact op.

Wil je meer weten over slaapoefentherapie? Op de website www.slaapoefentherapie.nl vindt je nog veel meer informatie, daar kun je ook een oefentherapeut vinden bij jou in de buurt die aangesloten is bij het Landelijk Netwerk Slaapoefentherapeuten.

Meer weten of een afspraak maken

Tel. (0316) 200 050 Mail info@cesarzevenaar.nl